-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3769 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

چگونه ميتوان روحيه بهتري پيدا كرد؟



روحية بهتر داشتن در زندگي ناشي از دروني شاد و خاطري آرام است و به ميزاني كه از اندوه و حزن در امور دنيا فاصله بگيرد و اعتماد به نفس داشته باشد و اتكال به قدرت لايزال الهي بنمايد روحية برتري خواهد داشت، و اما اين شادي و آرامش خاطر از چه راهي بدست ميآيد بايد گفت:

شادي به تعبير يكي از دانشمندان يك حس دروني است و به مفهوم آرامش، خشنودي، مسرت و آسودگي خاطر است. او همچنين ميگويد: شادي از نگرش به جهان پيرامون ما و باورها و نظريات اساسي ما در خصوص زندگي پديد ميآيد. و گسترش شناخت ما از قادر متعال، مهربان و ياريرسان، در شادي دروني و عميق ما نقش مهمي ايفا ميكند، وقتي به جاي ايمان به افراد و موقعيتهاي بيروني، به معنويت خود و ارتباطمان با قادر متعال ايمان داشته باشيم، تمامي عوامل لازم براي شاد بودن در درون ما مهيا خواهد بود،... (1) بنابراين روحيه با نشاط و شاد را نبايد از امور خارجي زودگذر طلب كرد، واقعيت اين است كه چنين آرامشي از اعتقاد و باور به پروردگاري كه متصف به اسماء و صفات حسني است و رضايت به آنچه او مقدر فرموده بدست ميآيد، چنانچه حضرت امام خميني( در اربعين حديث آوردهاند: روح و راحت را حق تعالي در يقين و رضا قرار داده و حزن و هم را در شك و سخط، و اين بمقتضاي قسط و عدل است. و در جاي ديگر گفتهاند: معلوم است كسي كه توجه قلبش به آخرت باشد به امور دنيا و كارهاي صعب او (كه علت اصلي حزن و اندوه ما همين امر است) در نظرش حقير و سهل شود و اين دنيا را عبورگاه خود و دار التربية خود داند و به هيچيك از سختي و خوشي آن اعتنا نكند. و نيز ميفرمايد: مؤمن خوف و حزني ندارد جزء از مبدأ متعال و مرجع

بنابراين منشاء عدم نشاط در زندگي، عدم تقويت باورهاي اعتقادي و يا تعلق بدنيا است كه هر چه آن ايمان تقويت و اين تعلق كم گردد، زمينه آرامش خاطر و بدست آوردن روحية نشاط در آدمي رونق مييابد.

استاد شجاعي در كتاب مقالات ج 2 آوردهاند: حزن و اندوه براي دنيا و امور دنيوي از تعلق بدنيا و امور آن سرچشمه ميگيرد، وقتي انسان بدنيا و وسائل آن تعلق قلبي داشت و به آنها اهتمام ورزيد، هر اندازه تعلق وي شديد باشد، به همان اندازه هم و اندوه او در فقدانها و تغييرها و تبديلها شديدتر خواهد بود و بعكس هر چه تعلق وي ضعيف و كم باشد، حزن و اندوه وي هم ضعيف و كم ميباشد و اگر آزاد از تعلق باشد- حزن و اندوه به او راه نخواهد يافت.

در كنار اين اصل مهم بايد سستي و كسالت را از خود دور كرد كه آفتي بس بزرگ و يكي از موانع مهم روحيه نشاط است و اسلام از آدمي خواسته كه همواره با مجاهدت و مراقبت خود را از سستي و كسالت حفظ كند كه امام صادق( فرمودند: الكسل يضر بالدين و الدنيا.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.